Nadchodzi rowerowa rewolucja - cykliści górą!

  • Eliza Świtling
  • 2014-06-06 09:26:08
Nadchodzi rowerowa rewolucja - cykliści górą!
  • Foto: UM Szczecinek

Wszystko wskazuje na to, że już niedługo czeka nas prawdziwa rowerowa rewolucja. Śluzy, jazda pod prąd i trójkomorowe sygnalizatory - to tylko niektóre z proponowanych przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zmian w polskim prawie. Projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych to odpowiedź ministerstwa na dynamicznie zmieniającą się rzeczywistość.

Jeszcze do niedawna transport rowerowy traktowany był w naszych miastach po macoszemu. – Obecnie udział ruchu rowerowego w miastach dynamicznie rośnie i będzie rósł, więc potrzebne są rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo i komfort rowerzystów – stwierdził podczas spotkania z dziennikarzami wiceminister Infrastruktury i Rozwoju, Paweł Orłowski.

  Trudno nie przyznać mu racji. Kilka lat temu udział ruchu rowerowego nie przekraczał bowiem w polskich miastach 1 procentu. Dziś sięga nawet 5 procent i ciągle rośnie.  Coraz więcej inwestuje się też w infrastrukturę rowerową. W samej tylko  Warszawie wydano w tym roku na ten cel  około  30 mln złotych,   w Łodzi przeszło 18 milionów, a w Krakowie 14.  W Szczecinku, dzięki zmodernizowanej przez SZLOT wypożyczalni rowerów oraz modzie na zdrowy tryb życia, również zwiększyła się ilość korzystających z tego środka lokomocji mieszkańców. Czy się to komuś podoba, czy nie cyklistów w naszym mieście przybywa.

  W celu ułatwienia życia rowerzystom i poprawy ich bezpieczeństwa w wielu miastach Polski stosowane są - co prawda w formie  testów próbnych - innowacyjne rozwiązania komunikacyjne. Najbardziej radykalne pomysły wprowadzono jednak  w Gdańsku, w którym już od kilku lat,  niemal na terenie całego centrum miasta, obowiązuje ruch rowerowy „pod prąd” na ulicach jednokierunkowych. Gdańscy urzędnicy twierdzą, że to najtańsze rozwiązanie, sprowadzające się do  zakupu  kilku tabliczek „nie dotyczy rowerów”, ustawianych obok zakazu wjazdu. 

Ciekawym rozwiązaniem jest też proponowana przez resort  śluza rowerowa czyli kawałek jezdni przed światłami z wydzielonym terenem tylko dla rowerów. Rowerzyści mają tam swoją sygnalizację świetlną, która zmienia się kilka sekund wcześniej, co daje im szansę na bezpieczny skręt w lewo (takie rozwiązania stosuje się już we Wrocławiu). Cyklistom - również tym szczecineckim - nie pozostaje więc nic innego jak tylko czekać na stosowne zmiany przepisów, aby lokalne nowinki komunikacji rowerowej, jak najszybciej stały się powszechnie obowiązującym prawem.

info: UM Szczecinek

Komentarze (2)

aa 2014-06-06 13:43

żenujący, lewacki-antymotoryzacyjny artykuł. a kierowcy to już nie mają prawa do komfortu i bezpieczeństwa?

Olo 2014-06-08 21:25

Też jestem rowerzystą, ale to jak wielu z nich jeździ w Szczecinku to prawdziwy horror - np. obwodnicą jadą po jezdni chociaż jest tam ścieżka, a na 1 Maja działkowcy zasuwają po lewej stronie. Na ciągle zatłoczonej Słowiańskiej koszmar gdy jedzie rowerzysta, a za nim ciągną się samochody.

Dodaj komentarz

Aby kontynuować, proszę zaznaczyć pole poniżej: