Czy wiesz, że większość z nas to komputerowi gracze?

  • Artykuł sponosorowany
Czy wiesz, że większość z nas to komputerowi gracze?
  • Foto: TV Gawex

Jeszcze w 2014 roku firma analityczna Newzoo, która zajmuje się badaniem rynku gier na świecie, w swoim corocznym szacunkowym badaniu publikowanym każdej jesieni podawała, że w Polsce 52% internautów przyznaje się do aktywnego korzystania z różnych form gier komputerowych. I nie mówimy tu o pojedynczym kontakcie z grą, ale o świadomym i częstym wyborze właśnie tej formy rozrywki. W naszym kraju, którego infrastruktura internetowa jest wciąż w fazie budowy i „gonienia” nowoczesnej Europy, takie rezultaty już wówczas zaskakiwały. Dodajmy, że w 2014 roku Polska zajmowała 2 miejsce w całej Europie pod względem ilości graczy na platformach PC (!), natomiast w skali całego świata uplasowaliśmy się na 24 miejscu pod względem wartościowym całego rynku gier komputerowych (na 100 badanych krajów, źródło: newzoo.com)

Należy przypuszczać, że ciągły rozwój sieci szerokopasmowych, coraz większa dostępność internetu i wzrost popularności gier sieciowych wpłyną pozytywnie na powyższe statystyki. Potwierdzenie znajdujemy w raporcie „Kondycja Polskiej Branży Gier Wideo” przygotowanym na zlecenie Ministerstwa Kultury (raport w całości możemy przeczytać na stronach Krakowskiego Parku http://www.kpt.krakow.pl/wp-content/uploads/2015/09/Raport_A4_Web.pdf). Dane, choć spodziewane, ponownie zaskakują. Dotyczy to tempa rozwoju rynku gier. Największe wrażenie robi na czytelnikach procent graczy wśród wszystkich użytkowników komputerów. Okazuje się, że w 2015 roku blisko 3 na 4 internautów to zadeklarowani gracze komputerowi! Badanie zrealizowane na potrzeby raportu wskazuje, że 72% polskich internatów przeznacza na tę formę rozrywki coraz więcej czasu, co widać po wzroście zainteresowania wszystkimi niemal platformami do gier. Dodajmy, że badanie obejmuje kategorie wiekowe od 15 do 72 lat. Co by było gdybyśmy zbadali sposób korzystania z Internetu i komputerów przez nasze dzieci...?

Dane z raportu Ministerstwa wskazują wprost na to, że rynek gier w Polsce jest ogromny. Jeśli na powyższe dane nałożymy dodatkowo szacunki firmy Newzoo, to okaże się, że w naszym kraju mamy ponad 19 mln zadeklarowanych graczy komputerowych. To połowa naszej populacji!

Jaki jest profil polskiego gracza? Przeważają ludzie młodzi, w wieku do 24 lat (stanowią 43% graczy). Taki wynik wydaje się intuicyjnie dość oczywisty, ale tylko nieznacznie mniej graczy znajdziemy w przedziale wiekowym do 34 lat (32%). Pozostała część to ludzie powyżej tej granicy wieku. Zatem gdybyśmy odjęli grupę najmłodszą od całości, okaże się, że z gier komputerowych korzystają głównie ludzie dojrzali. Co więcej, statystyki pokazują przewagę kobiet, aż 53% graczy komputerowych to właśnie kobiety. Gry komputerowe zdecydowanie nie są obszarem zarezerwowanym wyłącznie dla mężczyzn.

W co gramy? W zasadzie korzystamy ze wszystkich platform sprzętowych. Dominują komputery PC, znaczną rolę odgrywają gry na konsolach i oczywiście rośnie segment gier sieciowych. Tutaj ogromne znaczenie ma rozwój usług dostępu do internetu i technologii światłowodowych (zobacz także: Zielony Internet).

Nic dziwnego, że wartość rynku gier w Polsce, w ubiegłym roku to ok 1,6 mld złotych. To zdecydowanie więcej niż rok wcześniej, a to oznacza oczywiście także awans w statystykach światowych. W 2015 roku znaleźliśmy się już w pierwszej dwudziestce największych rynków gier na świecie (pierwsza trójka to Chiny, USA i Japonia). Jakich rezultatów spodziewać się w kolejnych latach? Z pewnością rynek gier będzie się jeszcze rozwijał, ale już teraz Gry w Polsce stały się rozrywką o charakterze masowym.

Nowe pokolenia „wychowują” się na kulturze internetu. W wielu miejscach kraju coraz bardziej popularne stają się turnieje gier komputerowych, które nierzadko gromadzą większą publiczność od tradycyjnych imprez sportowych.  Na naszym lokalnym rynku mamy przykłady takich imprez chociażby ze Złocieńca (Złocieniec Game Festival) czy Szczecinka (po raz kolejny z rzędu turniej w i poza ekranem”). Firma Gawex Media obejmuje swoim patronatem tego typu imprezy, udostępniając najlepsze, dostępne łącza światłowodowe. Możemy kibicować wszystkim uczestnikom i jednocześnie dbać, by zachowali zdrowy balans pomiędzy światem rzeczywistym i wirtualnym.

Dodaj komentarz

Aby kontynuować, proszę zaznaczyć pole poniżej: